Miten opiskella tehokkaasti

Monet meistä ovat kuulleet koulusta sen klassisen ohjeen opettajilta, miten opiskella paremmin: Opiskele pienissä määrissä ja usein, sekä pitkällä aikavälillä. Jos ei näillä sanoilla, niin sama idea on kyllä tullut varmasti esille monella eri tavallakin. Todellisuudessa usein on kuitenkin niin, että ne, jotka kaipaavat vinkkejä, ovat jonkinmoisessa pinteessä tai jopa hädässä. Opiskelun lähtökohtana on se, että ihminen kehittyy jatkuvasti ja opiskelun tulisikin olla jatkuvaa. Oli kyseessä lukio, korkeakoulututkinto tai kielikurssi, pitkäjänteisyys on valttia. Jo pelkkä luennoilla tai tunneilla käynti, sekä niissä kuunteleminen kehittää sinua ihmisenä ja opettaa paljon uutta.

Opiskelua kuitenkin lisätään kotioloissa siksi, että oppiminen olisi jatkuvaa ja pääsisit oppimaan erilaisissa ympäristöissä. Jotkut ympäristöt ovatkin oppimiselle suotuisampia kuin toiset. Tähän voivat vaikuttaa meteli, mukavuus ja jopa työtilan värimaailma. Riippuen siitä, tunnetko olosi mukavaksi kyseisessä tilassa voi vaikuttaa reilusti siihen, miten hyödyllistä opiskelu silloin on.

Valitse sopiva ympäristö

Kun puhutaan itseopiskelusta ja esimerkiksi kotiläksyjen tekemisestä, on ympäristöllä iso merkitys. Lähtökohtaisesti kannattaa aina valita paikka, jossa on hyvä ja ryhdikäs tuoli, tarpeeksi iso pöytä ja hyvä valaistus. Nämä ovat perusasioita, mutta ne kannattaa kuitenkin tarkistaa. Aina helposti sitä menee sohvalle käppyräksi tekemään jonkun pienen jutun ja sitten sinne jääkin.

Mukavalla ja toimivalla ympäristöllä on merkitystä kehon olotilan, sekä hyvinvoinnin kannalta. Silloin varmistat, että kehosi ei ole jumissa tai huonossa asennossa, joka voisi viedä keskittymisesi muualle. Ympäristön huomiointi auttaa juuri siinä, että kun alat opiskelemaan, mikään ylimääräinen ei häiritse sinua.

Opiskelussa keskittyminen on kaikki kaikessa. Ympäristön lisäksi keskittymistä pystyy tehostamaan esimerkiksi varmistamalla, että et ole nälkäinen tai janoinen. Alkoholi ei ole tälläkään kertaa se oikea ratkaisu tähän, vaikka viiniä saattaisikin tehdä mieli. Vesi ja mehut ovat hyviä vaihtoehtoja. Kahvia voit juoda normaalisti, jos se kuuluu arkeesi muutenkin. Muussa tapauksessa kofeiiniton tee voi olla hyvä opiskelujuoma.

Lisäksi vaatetuksellakin voi olla merkitystä. Jos et tunne oloasi mukavaksi, niin saatat huomaamattasi kiemurrella tuolissasi ja opiskeluun käytetty aika ei ollutkaan niin tehokasta. Kun nämä perusasiat ovat kunnossa, voidaan siirtyä jo seuraavalle tasolle siinä, että varmistetaan opiskelun tehokkuus. Musiikki on yksi niistä asioista, joka tulee esille monissa opiskeluvinkeissä ja sitä kannattaa ehdottomasti kokeilla. Se voi olla juuri sinulle sopiva tapa lisätä odotettua tehokkuutta. Musiikissa kannattaa suosia melodisia, ilman sanoja olevia kappaleita, joissa ei ole isoja muutoksia tahdissa tai tempossa.

Joillekin omat suosikkikappaleet voivat toimia, kun taas toisille se saattaa heikentää keskittymiskykyä, kun jääkin kuuntelemaan sitä omaa lempparibiisiä. Kokeilu on valttia. Jos sinulla ei ole paljoa aikaa ja tarvitset viimeisistä opiskelutunneista kaiken irti, kannattaa kokeilla suosittua, valmista soittolistaa esimerkiksi YouTubessa tai Spotifyssa. Monet ovat tehneet opiskelua suunnitellen sopivia soittolistoja. Opiskelussa yksi syy pitkäjänteisyyteen on se, että aivoilla kestää tottua uusiin asioihin jopa kuukausi. Se tarkoittaa sitä, että vaikka ottaisitkin käyttöön jonkun uuden metodin nyt, sen vaikutus saattaa näkyä vasta kuukauden päästä ja koko sen ajan tätä uutta metodia tulisi käyttää jatkuvasti.

Vaikka nämä monet asiat voivatkin olla täysin itsestäänselvyyksiä, jostain syystä monet unohtavat ne täysin tilanteessa, jossa niitä tarvittaisiin. Yksi sellainen asia, mikä ehdottomasti kannattaa myös muistaa, on hyvät yöunet. Niiden merkitystä ei voi korostaa tarpeeksi. Se saattaa tuntua turhalta ja kyllä ne viisi tuntia yöunta tuntuvat riittävät, mutta tutkimukset toisensa perään kumoavat tällaiset väitteet.